VAD ÄR KATHINA?

Ur Nyhetsbrev nr 21 oktober 99
Stockholm Buddhist Vihara

av Bhante Dhammaratana

Kathina är ett paliord som kan översättas med mäktig - kraftfull - stark. I buddhistiska sammanhang innebär ordet följande:

1. Under en tremånadersperiod med början i juli ägnar sig buddhistiska theravadamunkar världen över åt meditation men också åt lättare fysiska sysslor. Detta är en tradition som följts sedan Buddhas tid under regnperioden i hans land, Indien. Buddha uppmanade munkarna att vara sysselsatta men att framför allt ägna sig åt meditationsövningar. En orsak till denna uppmaning var att munkarna skulle undvika att trampa ihjäl de småkryp som dyker upp ur jorden när det regnar. Denna meditationsperiod kallas regnretreat - vassâna kâla eller vassa. Allt detta ingår i begreppet Kathina.

2.I juli bjuder lekmännen munkarna att börja vassa med löfte om att stödja dem genom att förse dem med de fyra livsförnödenheter som nämns i Chatupaccaya (chatu=fyra, pacca = förnödenheter). Dessa förnödenheter är kläder (civara), mat, (pindapata), husrum (senâsana) och medicin, dryck (gilâna). Detta leder till ett ömsesidigt åtagande mellan lekmän och munkar. Då människorna vänligt hjälper munkarna och verkar för deras välbefinnande blir de i sin tur välsignade av munkarna. Vassâna kâla är den enda period då lekmän och munkar har närmare relation under en viss tid.

3. Vassâna kâla ger speciellt gynnsamma tillfällen för människor att utveckla sin andlighet (kussala) genom att göra goda gärningar t ex att ge dâna, gåvor, till munkarna. På så sätt kan man alltså utveckla och rena sitt sinne och finna vägen till Nibbâna.

4. Den ceremoni som avslutar Vassâna kâla kallas Kathina. Ordet Kathinas innebörd - mäktig - kraftfull - stark har samband med de tre punkterna ovan. Näst efter Vesak (åminnelse av Buddhas födelse, upplysning och död) är Kathina den viktigaste högtiden i buddhismen. Ordet Kathina ger uttryck för den styrka i det ömsesidiga ansvar och de skyldigheter som lekmän och munkar har mot varandra, där lekmännen ger mat och munkarna ger Dhamma. Detta inslag är det centrala i Kathinafirandet, och den starka relationen mellan lekmän och munkar visar ceremonins styrka. Det är därför den kallas Kathina - mäktig - kraftfull - stark.

Ett annat viktigt inslag i ceremonin är de speciella reglerna i givandet av gåvor, t ex offrandet av kläder till munkarna.
Handlingar som gynnar den andliga utvecklingen kan indelas i två grupper, lokottara och laukika. Lokottara betyder handling som är direkt inriktad på att uppnå Nibbâna, tex genom djup meditation. Laukika betyder handling som även om den inte leder till Nibbâna så leder den till lyckligare liv under samsâras gång. (Samsâra= alla egna livsepoker.) Under vassa kan man utföra handlingar av handlingar av båda dessa slag. Men man kan inte uppnå Nibbâna om man inte följer buddhistiska principer. Därför är det utmärkande att lekmän får tillfälle att praktisera Dhamma på ett speciellt sätt under vassa. Det är också anledningen till att buddhisterna avslutar vassa med en betydelsefull ceremoni som Kathina. Praktiserande buddhister som är medvetna om Kathinas betydelse strävar efter att hålla ceremonin på ett seriöst sätt.

Kaprukpuja under Kathina är en gemensam yttring där flera lekmän deltar. När man gör ett kaprukträd dekorerar lekmän en trädkvist med pengar och diverse smågåvor. När man dekorerar kapruk (önsketräd) med en gåva och önskar något, så får man enligt traditionen denna önskan uppfylld, samtidigt som man också praktiserar generositet. Genom att praktisera generositet och etik skapar man god karma och finner vägledning till Nibbâna.

Må du vara lycklig och uppnå frid.