BEMÖTANDE AV KRITISKA ÅSIKTER

Buddhism är världsfrånvänt navelskåderi.

Denna missuppfattning av vad buddhism är har antagligen sitt ursprung i hur en som har sett någon som mediterar. Meditatören sitter med slutna ögon i en för västerlänningar konstig ställning. Hon eller han verkar inte märka vad om sker runtomkring utan sitter djupt koncentrerad i sin meditation.

Men det finns knappast någon som är mer närvarande i det som sker här och nu än en person som tillämpar vipassanameditation och som går ut på att upptäcka verkligheten som den är.

Buddhism är en pessimistisk religion

En tidigare ofta använd fras är "Allt är lidande". Det bör hellre skrivas "Lidande (eller otillfredsställelse) finns". Detta är grundprincipen i buddhismen.
Detta om lidande kan ju verka mycket pessimistiskt, om man inte går vidare och tar reda på vad det innebär för en människa. Det innebär att Buddha har visat på en väg som befriar från lidandet. Det är pessimistiskt för den människa som inte förstår att även när hon har det som bäst i livet ändå bär på oro för att mista det hon har eller önskan om att få det ännu bättre som inte uppfylls. Hon lider utan att vara medveten odet. Och hur ska hon då kunna bli befriad? 

Men den människa som förstått innebörden i den första "Sanningen om lidandet", hon upplever optimism.

Buddhismen är ingen religion eftersom buddhister ej tror på någon Gud

Om man använder begreppet ”religion” i vanlig betydelse är inte buddhismen en religion för den har inget trossystem, tillber ingen gud eller visar undersåtlig tro och lydnad inför en övernaturlig gud.
Men om man med religion menar en lära som inte bara betraktar livet ytligt utan som ger människan vägledning att betrakta livet och döden med lugn och visar på en metod som befriar från det onda i livet, då är buddhism en religion.


Buddhism är statydyrkan

Tyvärr finns det en del kulturer där människor tror sig utöva buddhism genom att dyrka buddhastatyer. Men då ska man komma ihåg att statyer som föreställer Buddha inte är något som läran, dhamma, undervisar om. De människor som tror att de blir befriade för att de dyrkar statyer har inte förstått vad buddhism är. En buddhastaty kan man se som en symbol, som en påminnelse om Buddha.

En buddhist dyrkar varken Buddha eller statyer som föreställer Buddha. En buddhist vördar Buddha som läraren som undervisade om dhamma.

Buddhismen tar avstånd från allt som är roligt i världen

Det är sant att Buddha när han lämnat sitt hem, levde som asket i många år, för att han trodde att han skulle upptäcka sanningen. Han var i mycket dålig kondition när han kom fram till att det var meningslöst att späka sig själv. Buddha hade många rika vänner som antog hans lära och fortsatte att leva sitt bekväma liv. Men det är viktigt att förstå att ingenting varar för evigt, att livet är både medgång och motgång. En av "De fyra subtila egenskaperna" (som leder till befrielse) är gränslös osjälvisk glädje. 

Så när det gäller det dagliga livet behöver man inte alls avstå från det som är roligt eller från att äga saker och glädja sig över dem. Men man ska ha en realistisk uppfattning om sitt liv.

Buddhismen är bara till för munkar

Att buddhism bara är något som är till för munkar och att det bara är som munk som man kan nå befrielse, Nibbana, är ett stort missförstånd. Självklart har munkar som lever utan att behöva försörja en familj stor möjlighet att följa Buddhas väg, men det finns inga hinder för en människa som inte är munk eller nunna att också nå Nibbana. 

Buddhismen välkomnar alla oavsett nationalitet, religion, kön eller ras.

Kritik mot buddhismen för kastväsendet i Indien.

Det beror på okunnighet. Buddha var uttryckligen emot kastväsendet.

 

Till Menyn