Uppmärksamhet - helt enkelt

Maindfulness In Plain English

Bhante Henepola Gunaratana

Kap 6
Kroppen
 


Meditation har tillämpats i flera tusen år. Detta är onekligen en lång försökstid, och metoden har blivit mycket förfinad. Buddhistisk utövning har alltid ansett att sinne och kropp är nära förenade och påverkar varandra. Det finns några fysiska vanor som kan hjälpa dig att få kontroll över meditationsmetoden. Och de bör följas. Men kom ihåg att kroppsställningar är praktisk hjälp. Meditation innebär inte att sitta i lotusställning. Den är en andlig förmåga. Den kan praktiseras var som helst. Men kroppsställningar kan hjälpa dig att öka dina framsteg och utveckling. Så använd dem.

Allmänna regler

Syftet med de olika kroppsställningarna är av tre slag. För det första så ger de stabilitet åt kroppen. De låter dig flytta uppmärksamheten från problem med balans och trötthet i musklerna. För det andra ger de fysisk stillhet som sedan reflekteras i ett stilla sinne. Detta skapar en djupt stabil och lugn koncentration. För det tredje blir det lättare att sitta länge utan att lämna plats för meditatörens tre fiender – smärta, muskelspänning och att somna. Det viktigaste är att sitta med rak rygg. Ryggraden skall vara rak som en räcka pengar staplade ovanpå varandra. Huvudet skall vara i linje med ryggraden. Allt detta skall ske avslappnat. Tvinga inte. Du är ingen träsoldat och det finns ingen exercisfurir. Du skall inte få någon muskelspänning när ryggen hålls rak. Sitt lätt och ledigt. Ryggraden skall vara som ett fast rotat ungt träd som växer upp från jorden. Resten av kroppen finns där bara ledig och avslappnad. Detta kräver att du experimenterar lite. Normalt sitter vi spänt och reserverat när vi går eller talar och mer nonchalant när vi är avslappande. Vi skall inte använda någon av de här hållningarna. De är kulturella vanor som kan läras om.

Målet är att du skall hitta en ställning som du kan sitta i under hela sittningen utan att röra dig alls. I början känns det förmodligen lite konstigt att sitta med rak rygg. Men du kommer att vänja dig. Det kräver övning men en upprätt ställning är mycket viktig. Inom fysiologin kallas den "uppryckande ställning" och det innebär också mental vakenhet. Om du sitter hopsjunken lockas du till dåsighet. Vad du sitter på är lika viktigt. Beroende på den ställning du väljer kommer du att behöva en stol eller kudde och underlaget måste väljas med omsorg. Ett alltför mjukt underlag får dig att somna. Alltför hårt kan ge smärta.

Kläderna

Använd löst sittande och mjuka kläder under meditationen. Om de sitter för hårt hindras blodflödet eller pressas nerverna så att det orsakar smärta och eller stickande domningar, benen somnar. Om du har bälte, lossa det. Bär inte tättsittande tjocka byxor. Långa kjolar är bra. Mjuka byxor i tunt elastiskt tyg är bra för alla. Den traditionella asiatiska dräkten är mjuk och böljande och finns i en mängd olika stilar som till exempel sarong och kimono. Tag av skorna och strumporna också om de är tjocka och sitter hårt åt.

Traditionella sittställningar

När du sitter på golvet i traditionell asiatisk stil, behöver du en kudde för att höja ryggraden. Välj en som är ganska stadig och minst åtta centimeter hög när den pressas ihop. Sitt nära kuddens framkant och vila de korsade benen på golvet framför dig. Om det ligger en matta på golvet räcker den för att skydda smalbenen och anklarna från tryck. Om det inte finns behöver du nog någon sorts madrassering för benen. En hopvikt filt blir skönt. Sitt inte hela tiden bak på kudden. Den ställningen gör att framsidan pressas mot undersidan av låren och klämmer ihop nerverna. Du får ont i benen.

Det finns många sittställningar. Fyra stilar i rangordning, den bästa sist:

  1. Skräddarställning. Höger fot sticks under vänster knä och vänster fot under höger knä.
  2. Burmesisk stil. Benen korsas inte men knäna ligger böjda mot golvet med fötterna framför bäckenet, den ena foten framför den andra. 
  3. Halvlotus. Båda knäna vidrör golvet. Höger fot vilar på vänster lår och vänster fot på golvet
  4. Full lotus. Båda knäna vidrör golvet och benen är korsade vid vaderna. Vänstra foten vilar på höger lår och höger fot vilar på vänster lår. Båda fotsulorna är uppåtvända.

Den ena handen vilar i den andra i knät med uppåtvända handflator. Händerna ligger precis under naveln med böjda handleder som ligger mot låret. Denna armställning ger fast stöd för överkroppen. Spänn inte nackmusklerna. Slappna av armarna. Diafragman skall vara avslappnad och utvidgad. Spänn inte området runt magen. Höj hakan. Ögonen kan vara öppna eller slutna. Om du håller dem öppna så fäst blicken på nästippen eller på lagom avstånd framför dig. Du skall inte betrakta någonting. Du bara fäster blicken i någon godtycklig riktning där det inte finns något särskilt att se så att du kopplar bort synsinnet. Ansträng dig inte. Var inte stel och styv. Slappna av, låt kroppen vara naturlig och mjuk. Låt den hänga från ryggraden som en trasdocka.

Halv och full lotusställning är de vanliga meditationsställningarna i Asien. Och full lotus anses vara den bästa. Den är avgjort den mest stabila. När du satt dig i denna ställning kan du sitta orörlig länge. Eftersom det krävs en betydlig flexibilitet i benen kan inte alla sitta i lotus. Dessutom är det viktigt att du väljer din egen ställning och inte efter vad andra säger. Det är din egen bekvämlighet. Välj en ställning som tillåter dig att sitta längst tid utan smärta eller utan att ändra ställning. Testa olika ställningar. Med träning tänjs senorna. Och då kan du så småningom övergå till full lotus.

Sitta på en stol

Att sitta på golvet går kanske inte på grund av smärta eller annat. Inget problem. Du kan alltid sitta på en stol i stället. Se till att stolen har rätt höjd, rakt ryggstöd och inga armstöd. Det är bäst att sitta så att ryggen inte vilar mot ryggstödet. Stolsitsen får inte trycka mot låren. Sätt fötterna på golvet bredvid varandra. Lägg precis som i traditionell ställning båda händerna i knät, den ena handen ovanpå den andra.. Spänn inte nacke eller skuldror och slappna av i armarna. Ögonen kan vara öppna eller slutna.

Glöm dock inte målet som är att nå fullkomlig fysisk stillhet även om du inte skall somna. Kom ihåg jämförelsen med grumligt vatten. Du skall främja en total lugn kropp som skall framkalla ett motsvarande mentalt lugn. Det måste också finnas en fysisk vakenhet som kan medföra den mentala klarhet du söker. Så testa. Din kropp är redskap för att skapa önskade mentala förhållanden. Använd den klokt.


BOKENS INNEHÅLLSFÖRTECKNING